Join us on

14.06.2012 11:50

Global TV’s Two Cases at Court

Maia Tsiklauri
Media Discusions

Two cases related to the cable company Global TV have been lodged to the Court of Appeals, both of them touch upon the installation of satellite dish antennas by Global TV.

Through the first complaint the imposition of fine on the Georgian Dream political coalition leader Bidzina Ivanishvili is being appealed and in the second case - the court ruling on restricting Global TV to transmit Imedi and Rustavi 2. 

The Court of Appeals is going to examine the first case on June 14, the examination of the second case has not been launched yet.

Bidzina Ivanishvili is appealing the June 11 court ruling according to which the Georgian Dream leader was imposed a fine of GEL 148,500,000 mln (approx USD 91 mln) for the misapplication, “for election and political purposes,” equipments, personnel and other means owned by different companies including Global Contact Consulting (Global TV). The court considered mass and free installation of tens of thousands satellite dish antennas as unlawful.

Bidzina Ivanishvili is not going to pay the fine, therefore his property might face seizure. According to his lawyer Alexander Baramidze unless the National Bureau of Enforcement goes beyond the legal framework it is impossible to find Global TV in the list to be seized.  

“There is no substantiation in place to prove Ivanishvili’s any kind of involvement in Global TV’s ownership or management. Therefore its seizure is out of question provided they act within law,” said Alexander Baramidze reporting to Media.ge. He is pleading for Global TV VS Rustavi 2 and Imedi. 

Global TV VS Rustavi 2 and Imedi  

In March 2012 Rustavi 2 and Imedi made requests to Global TV for their removal from the service package. Within the same period the cable company started the installation of satellite dish antennas which enabled the population to watch Rustavi 2 and Imedi along with other channels. The TV companies, through the complaints, demanded the restriction of access to their programming for the Global TV subscribers. The court upheld their complaint in May 2012.

Alexander Baramidze clarified that Global TV is an electronic communications company providing two kind of service. As a cable provider the company transmits particular channels to it its subscribers via cable network. In addition the company sells satellite dish antennas and receives and provides their installation.

“The installation of these dishes has got nothing on common with the Global TV service as a cable provider or its subscribes. Two different kind of business,” said Baramidze and pointed out that the court did not take that into account, neither got aware of the terms such as re-broadcasting and access to signal.

“Receiver and satellite dish antenna are the equipments to receive signal. Re-broadcasting involves transmission of signal. You cannot provide transmission of signal through receiver. According to the court decision the installation of antennas and receivers is same as re-broadcasting. Hence the court ruling was absolute absurd,” said Alexander Baramidze.

Since court considered the transmission of signal is the same as re-broadcasting according to the court ruling Global TV was to quit re-broadcasting Rustavi 2 and Imedi. The enforcement of the ruling shall include the dismantling of the equipments installed.

Global TV appealed the court decision at the Court of Appeals. But thus far no notification has been delivered. According to the lawyer the dismantling process has not been launched yet but may start any time.

Competitions

Archive

Jobs

Archive

Trainings

Archive

This project is suplied by

Website Security Test